Na czym polega Outsourcing informatyczny?

Outsourcing informatyczny jest coraz popularniejszy w Polsce. Na czym polega oraz jakie wynikają z niego korzyści? O tym poniżej.

Każda firma, prędzej czy później, będzie musiała przejść cyfrową transformację. Wymusza to ogromny popyt na usługi on-line dlatego warto zastanowić się nad przekazaniem procesu implementacji narzędzi cyfrowych wykwalifikowanym firmom. Takimi firmami są tzw. firmy outsourcingowe. Outsourcing z kolei to pojęcie oznaczające powierzenie konkretnych obowiązków specjalistom/firmom zewnętrznym, dla których jest to często podstawowy rodzaj działalności.

1. Na jakie koszty należy się szykować?

Od czego możemy uzależnić koszty outsourcingu IT? Składa się na nie parę podstawowych elementów, takich jak: oferta firmy, z której pomocy zamierzamy docelowo skorzystać, jak również obszar świadczonych usług. Dlatego jeśli firma ma w planach przerzucenie niektórych zadań na barki zewnętrznych jednostek, podstawowe znaczenie ma określenie posiadanych potrzeb. Dla kosztów istotną rolę odgrywa też forma korzystania ze wsparcia IT – czy będzie to dla nas tylko jednorazowa usługa czy stała pomoc w postaci abonamentu.

2. Jakie korzyści niesie ze sobą Outsourcing informatyczny?

Zatrudnienie całego działu IT w przedsiębiorstwie wymagałoby ogromnych nakładów finansowych. Outsourcing informatyczny pozwala je zmniejszyć do minimum dlatego jest bardzo ważnym w ostatnim czasie aspektem działań podejmowanych przez firmy go świadczące. Jest to również bezpieczeństwo przechowywania danych osobowych i poufnych danych przedsiębiorstwa.

3. Zadania spełniane przez Outsourcing IT.

W praktyce outsourcing IT może dotyczyć zarówno pełnej obsługi, jak również tylko wybranych przedmiotów lub procesów. Naturalnie, duże znaczenie ma po prostu wygoda ponieważ firmy mogą korzystać z usług przeszkolonych i doświadczonych specjalistów, którzy skupiają się głównie na zagadnieniach powiązanych z IT, posiadając często ogromne doświadczenie.

4. Outsourcing pełny / selektywny.

Outsourcing Informatyczny możemy podzielić na dwie grupy:

  • Outsorcing pełny (strategic outsourcing) – np. outsourcing informatyczny, którego zadaniem jest przejęcie wybranych obszarów lub całej infrastruktury IT firmy. W ramach takiego kontraktu często dochodzi do przejścia części pracowników instytucji zlecającej.
  • Outsourcing selektywny – to również outsourcing IT, który polega na wydaniu pozwolenia vendorowi na kontrolę wybranych rodzajów outsourcingu IT. Szczególnie chodzi tu o zarządzanie wybranymi aplikacjami, bazami danych czy infrastrukturą sieciową.