3 nowości technologiczne, które na zawsze zmienią świat komputerów osobistych

Jesteśmy u progu znaczącej zmiany w projektowaniu komputerów osobistych. Zmiany spowodowanej między innymi przez udoskonalenie równoległego działania systemu operacyjnego i aplikacji. Popularyzację wyświetlaczy (VR) montowanych na głowę oraz rozwinięcie technologii akumulatorowych. To połączenie może nas doprowadzić do nowej ery “ubieralnych” komputerów do końca obecnej dekady.

Dzięki wpływowi COVID-19 sprzedaż laptopów wzrosła w gwałtownym tempie. Kilku producentów zgłosiło nawet niedobory. Produkcja nie nadąża za popytem na komputery przenośne. Projekt komputera przenośnego typu notebook sięga wczesnych lat 90., na długo przed przełomowymi postępami w technologii procesorów, kart graficznych, pamięci, systemów operacyjnych, wyświetlaczy, a nawet baterii. Producenci wciąż eksperymentują różnymi wariantami specyfikacji technicznej czy na tle zastosowanych materiałów. Jednym z przykładów jest nadchodzący Microsoft Surface Neo. Niestety, trzeba jasno powiedzieć – budowa najpopularniejszego komputera osobistego nie uległa większej zmianie od ponad 30 lat.

Nadchodzą trzy nowoczesne technologie, które radykalnie zmienią nie tylko sposób, w jaki pracujemy, ale także to, z czego korzystamy. Zmiany, z których niektóre obecnie przyspieszają dzięki trwającej pandemii.

  • Wirtualny Windows i 5G
  • Technologia Virtual Reality

  • Przełom w dziedzinie baterii

Wirtualny Windows i 5G.

Zacznę od połączenia dwóch technologii, które razem powinny spowodować ogromną zmianę w przyszłości komputerów. Dzięki 5G osiągamy niemal przewodową wydajność światłowodową. Jest ona związana nie tylko z przepustowością, ale z technologią AI otaczającą modem, która dodatkowo optymalizuje strumień danych.  Sprawia to , że jest on zarówno bardziej wydajny, jak i znacznie bardziej niezawodny. Aby wirtualizacja chmury działała, potrzebujemy bardzo solidnego połączenia, a 4G po prostu nam tego nie zapewni. Jednak, według Qualcomm, sprzęt 5G bezpośrednio rozwiąże ten problem i zapewni osobom ze sprzętem 5G możliwość posiadania wirtualnego terminala z wydajnością hostowanej stacji roboczej.

Aktualizacja nie działałaby, gdyby Microsoft nie przyspieszył, podobnie jak w przypadku wirtualnego pulpitu Microsoft. Połączenie tych dwóch rzeczy oznacza, że nie potrzebujesz mocy obliczeniowej wymaganej do lokalnego uruchamiania aplikacji. Zamiast tego uruchomisz je w chmurze, przenosząc nacisk na wydajność z tego, co obecnie nazywamy technologią komputerową (procesor, procesor graficzny, pamięć, pamięć). Prosti na modem i samą chmurę, w której prawdopodobnie pojawią się wąskie gardła.

Ta zmiana powinna zapewnić znacznie większą elastyczność projektowania systemów operacyjnych oraz przyśpieszyć nowości technologiczne.

Technologia Virtual Reality

W ciągu ostatnich pięciu lat poczyniliśmy wiele postępów w technologii Virtual Reality. Obecne generacje zestawów VR mają kamery, dzięki czemu nadal możesz skutecznie widzieć, co jest wokół ciebie. W połączeniu z oprogramowaniem do przetwarzania obrazu, które może uwzględniać to, co widzi kamera, można rozwiązać jeden powtarzający się problem z życiem z okularami VR na głowie: brak obrazu otaczającego nas świata.

Zastosowanie wyświetlacza o bardzo wysokiej rozdzielczości w okularach VR rozwiązałoby jeden z największych problemów z obecnymi komputerami przenośnymi – ograniczony rozmiar ekranu. Dzięki bardzo wysokiej rozdzielczości wyświetlacza można sprawić, że widziany wirtualny obraz może przybrać dowolny rozmiar. Wszystko wskazuje na to, że ogromne monitory/wyświetlacze przejdą do lamusa – po co trzymać na biurku ledwo mieszczący się monitor o rozmiarze 32′, dedykowany do grania w gry komputerowe, jeśli okulary VR pozwalają nam zobaczyć obraz dowolnych rozmiarów i mieszczą się w eleganckim, małym etui?

Ta zmiana otwiera nowości technologiczne i możliwości dla projektantów komputerów przenośnych, ponieważ rozmiar ekranu nie będzie już ich ograniczał. Mogą nawet zerwać klawiaturę i wymyślić konstrukcje do noszenia, które łączą się bezprzewodowo z okularami VR, klawiaturą czy urządzeniem wskazującym.

Przełom w dziedzinie baterii

Może być trudno ekscytować się technologią akumulatorową. Dlatego, że mieliśmy tak wiele obiecujących przełomów w dziedzinie akumulatorów, które nigdy nie pojawiły się na rynku. Częściowym problemem jest to, że przez dziesięciolecia nie skupialiśmy się zbytnio na akumulatorach. Dopiero w ostatnich latach ponownie zaczęliśmy inwestować w badania i rozwój nad bateriami. Chociaż to opóźnione podejście spowodowało wiele rozczarowań, w końcu ktoś pokazał coś, co zwiastuje wielką zmianę. Firma o nazwie Echion Technologies przedstawiła wielkie nowości technologiczne jako swoje przełomowe dzieło.

Przedsiębiorstwo, mające swoje korzenie na Uniwersytecie Cambridge, stworzyło wysokowydajną baterię, która według doniesień może się ładować w zaledwie sześć minut. W niemal każdym rozmiarze. Ten postęp nie tylko zrewolucjonizowałby laptopy, ale mógłby rozwiązać na stałe problem zasięgu samochodów elektrycznych.

To, co czyni tę technologię obiecującą, polega na tym, że Echion Technologies zaprojektowano nie po to, by ją rozwijać, ale by ją komercjalizować. Choć roczny termin wprowadzenia technologii na rynek był zbyt agresywny (biorąc pod uwagę, że istnieje już od ponad roku), wydaje się, że jest znacznie bliżej sukcesu niż inne technologie.

Kolejną powstającą technologią są superkondensatory, które zdaniem wielu zastąpiły baterie w ostatniej dekadzie. Superkondensatory nie tylko ładują się znacznie szybciej niż akumulatory, ale także się nie zużywają. Dzięki czemu idealnie nadają się zarówno do elektroniki osobistej, jak i samochodów. Głównymi wadami były wycieki energii i koszty produkcji.

Grupa Echion zapewnia, że ma realny model, który wydaje się być gotowy w ciągu pięciu lat od wprowadzenia na rynek. Jeśli to zrobi, ta nowa alternatywa baterii znacznie zmieni rynek urządzeń zasilanych obecnie bateriami oraz akumulatorami.

Narodziny “ubieralnego” komputera zbliżają się wielkimi krokami

Od początku tego stulecia mieliśmy komputery do noszenia, ale były one zwykle bardzo ograniczone i koncentrowały się na zadaniach, w których użytkownik pracuje, potrzebuje komputera, ale także musi pracować bez użycia rąk. Były one kiedyś używane do inwentaryzacji, a ostatnio jako wydajne platformy VR (przychodzi na myśl komputer HP do noszenia). Niestety wydają się być duże, ciężkie i niepraktyczne jako codzienne rozwiązanie na komputery PC.

Jeśli jednak zmniejszysz je, sprawisz, że będą bardziej przystępne cenowo, dasz im znacznie lepszy zestaw słuchawkowy z mieszaną rzeczywistością, który lepiej zintegruje użytkownika zarówno ze światem rzeczywistym, jak i wirtualnym, i wykorzystasz zasoby chmury do zwiększenia wydajności, myślę, że miałbyś coś, co może potencjalnie zastąpić wszystko, co jest obecnie na rynku.

W ciągu kolejnych 5 lat na rynku komputerów przenośnych szykuje się rewolucja, gdy tylko te 3 technologie połączą się ze sobą.